Kommentarer från anhöriga, kunder och medarbetare med anledning av Aftonbladets artikel 20190504
"Hej Joachim Kerpner på Aftonbladet.
Jag måste helt ta avstånd från det Du skrivit...Jag har varit kund hos Nova i c:a 1.5 år...
Har dessförinnan haft otaliga hemtjänst företag som haft outbildad personal, personal som inte kan utföra sitt jobb, som inte kan svenska så man kan prata med dem och göra sig förstådd. Att vara ett hemtjänst företag i dagens Sverige där pengarna styr är inte det lättaste...
Under min tid hos Nova har jag alltid blivit bemött med en omtanke och framförallt en vilja att se problemen och åtgärda dem...
Vad som Du inte har beaktat är hur vården i Sverige ser ut idag. Sjukhusen är endast till för akuta insatser, det finns ingen eftervård eller stöd... Till det kan Du lägga biståndshandläggare som servar sparande utan mänskliga perspektiv. Jag har ibland blivit sämre av hemtjänsten då de inte kunnat laga mat som exempel bränt fiskpinnar som är råa inuti.
Jag vet att Nova avskedade många efter sommaren då de inte skött sitt jobb.
Jag skulle önska att få se ett mer nyanserat inslag från Dig. Som belyser med kunskap de olika delarna som skapar misär i hemlivet när man inte klarar sig själv. Utan Nova hade jag gått under i somras då jag var självmordsbenägen.
Varken sjukvården eller biståndshandläggarna hjälpte mig..."
/ Kund
"Bästa Nova, vi vill bara säga, att vi inte känner igen den bild som förmedlas i Aftonbladet om Er. Ni gör ett jättebra jobb och vi uppskattar er oerhört mycket.
Kram från Ann och Jennifer på Hammarby Sjöstads Husläkare. Oss får de gärna ringa."
- Tilläggas skall att vi gemensamt hjälper kunder tillsammans med distriktssköterskorna och de upplever inte någon misär hos de kunder som vi hjälps åt att ge omsorg.
"Hej Stefan!
Är inlagd på Sös just nu och rätt matt efter veckor här. När det gäller påhoppet i Aftonbladet har jag faktiskt läst det. Finner det oseriöst, typiskt kvällsbladsjournalistik. Att en minister uttalar sig är förvånande, då de annars aldrig uttalar sig i enskilda ärenden. Tittade på er hemsida. Kanske skulle ni ta upp frågan där med er egen kommentar. Hänvisa till att ni har byggt upp en seriös och uppskattad verksamhet under 5 år. Att ni sedan under en sommarmånad 2018 hade rekryteringsproblem måste sättas i relation till dessa 5 år med idogt arbete och utökad kundkrets. Att ni fått nya kunder är ju helt beroende av att Nova får bra referenser. Och det får man ju inte om man inte är bra"
/ Kund.
"Hej jag blev anställd av nova i februari 2019. Sen har jag börjat har jag inte upplevt något av detta som nämnts i artikeln.
Jag är en rak och ärlig människa. Jag har tidigare gjort anmälningar mot företag där vanvård funnits. Skulle de funnits på nova skulle även jag ha anmält det. Jag är utbildad undersköterska och utbildade min inte till de för att titta på när andra vanvårdar mina kunder. Så jag tvekar väldigt mycket på vad dem här två damerna säger skulle vara sant. Hoppas du/ni överväger att skriva en artikel från novas perspektiv också och inte bara går på vad 2 av 150+ anställda hos nova säger. Och nej, jag har inte blivit ombedd att skriva något till dig. Det har jag gjort på eget bevåg.
Hoppas du får en fin kväll.
Mvh Elina"
"Jag förstår att det är sjukt jobbigt för er. Jag trodde att journalister behövde gräva lite mer innan dom publicerade nåt sånt.
Skriver man nåt sånt så måste man vara helt säker på att det stämmer.
Vet inte vad mer jag kan göra än att beklaga att nån inkompetent ”människa” skriver nåt sånt utan att kolla fakta.
Jag tycker att Helena Högquist Fd Andersson svarade väldigt bra och ödmjukt på anklagelserna. Att det får dom dimensionerna dom får är helt galet. Stå på er. Jag vet att ni är bra människor som vill väl."
/ Josef
"Första dagen ja kom till Nova och hade intro så frågade Tomas hur det hade gått. Jag svarade att alla va jätte trevliga och goa. Det var dock en som stack ut och pratade skit till mig om kollegorna (min första dag) och det var hon. Blev så glad när jag fick höra att hon slutat"
"Konstigt egentligen att dom kan publicera en artikel så lättvindigt och på så lösa grunder. Dom har lyssnat på två XXXXX kärringar. Ingen mer undersökning om det stämmer. Så lite kan rasera så mycket. Undra om dom fattar vad dom ställt till med egentligen. Man får hoppas att dom allra flesta ändå fattar att Aftonbladet vinklar och vrider på allt"
"Sarah T Ali
Vad är det för skit jag har läst den dag bok och på riktigt blev jag chockad. Hur kan man ljuga på det sätt
Har jobbat med nova familj nästan i 2 år och har aldrig sett eller hört av kunder,anhöriga att vi är inte bra .Vi kämpar dagligt för att hjälpa våra äldre och även om våra chefer jobbar ute hos kunder
Vi är alla bra på nova. Har jobbat på flera olika arbetsplats men när började hos nova kände jag mig att jag är på rätt plats"
"Elínborg Harpa Sæmundsdóttir.
Jag var så förvånad att läsa den artikeln. Ändå vetande att det är vanligt att ondskan som väntar runt hörnet, hoppar fram och försöker a bryta ner det goda när den får chans. Den artikeln gör man arg och ledsen. Ännu argare a ledningen upplever hot och trakasserier som er helt oförlåtligt. Det finns alltid en sådan kraft i livet som försöker, Och jag vet, mina underbara chefer och kollegor att vi kommer a stå stolta över den stormen som nu går. Rak i ryggen på båten framåt tills vi landar på lugn sjö"
"Mitt andra hem, min andra familj. Mina bästa kollegor och chefer.
Jag har varit med nu i 2 år och jag bara ÄLSKAR ER ALLA, det har jag sagt redan från början. Jag har det bästa jobbet, på bästa företaget, just det, Nova Omsorg. Nu har vi tyvärr hamnat i blåsväder, det skrivs massa skit i tidningen som väljer att fara med osanning och lögner från början till slutet. Jag behöver inte säga mer för andra har också sagt det redan. Jag är lyckligt lottad och stolt över att få vara en del av Nova. Jag tänker kämpa vidare tillsammans med mina kollegor, så det så"
"Va inte ett får, va bättre. Tänk kritiskt, eller bara tänk efter. Jag har snurrat runt i äldrevården i 20 år.
Har aldrig haft ett klagomål ( till min kännedom) från en kund. Jag kan nog känna mig lugn om jag söker jobb i branschen. Varför skulle jag jobba på ett företag som vanvårdar sina kunder??? Dynga är vad det är. Och jag byter lag. Föddes röd. Men vad säger socialministern?? Jag blir rädd när man är så högt uppsatt och inte ens försöker ta reda på någonting innan man uttalar sig?? Det är läskigt. Ord skadar. Nova är inte perfekt, men dom är bra. Bäst hittills. Jag stannar. Fick mera energi nu. Nu vet jag att man ska inte vara ett får, man ska vara en varg och ryta ifrån utav bara helvete. peace"
"HEMTJÄNST NOVA OMSORG - Min arbetsplats och min familj;
Helt sjukt att Aftonbladet får skriva en så fruktansvärd artikel om att omsorgen vi gör är oacceptabel. Det är så felvinklat från den faktiska verkligheten, det finns garanterat ingen hemtjänst som inte glömmer nån gammal matlåda i kylskåpet eller att ta ut soporna någon gång, helt mänskligt. Detta är så överdrivet och det gör mig så arg och ledsen för jag vet att jag och mina 200 medarbetare har ett stort hjärta och gör alltid det bästa för våra kunder. Jag har jobbat på Nova omsorg i 2 år och det går inte hitta ett bättre jobb, fantastisk ledning och man känner sig alltid välkommen till jobbet och alla underbara kunder vi får äran att ta hand om. Det skär i mitt hjärta att Aftonbladet trycker ner och trampar på min familj på grund av två ljugande missnöjda sommarvikarier. Att folk tror på detta och har mage att hota oss också. I lördagskväll ringer larmtelefonen med dolt nummer som jag svarar i: ”Nova omsorg det är Cecilia” I andra änden säger en röst ”USCH” och lägger på luren. När jag avslutat mitt pass och går ut från kontoret och ska sätta mig i arbetsbilen ser jag en pöl vid framdäcket och en ofräsch doft. Någon har alltså kissat på bilen.
Inte ok./stolt Nova Omsorg arbetare"
/ Cecilia
"Försöker att inte tänka för mycket på vad som hände, men jag kan inte göra det...
Första dagen steg in för att jobba på nova hemtjänst. Jag har börjat med att vara en städning, men ordet personal städning för dem är så stort. Jag är inte bara en liten anställd som inte betyder något för dem. Oavsett vem du är, är du den viktiga personen för dem. Tills tiden går, har jag börjat lära mig och har börjat jobba med gamla människor. De är så söta, oavsett om all personal eller gamlingar är redo att öppna mig. Och vad jag får är att jobba med mitt hjärta. Jag har sett dem lyckliga varje dag. Le, skratta, och sorgligt. Oavsett personalen eller de gamla, de är min familj. Tack för att ni har er och min jobb chef. Han är en ängel eller en ängel. Du kanske aldrig är medveten, men jag kan säga att jag har haft problem fram till slutet. Gråter till jobbet varje morgon på dagen, men sen en dag, frågade de med sann oro, och jag fick dem. Ordet på jobbet, en del skulle tycka att det är en tråkig plats, men för mig, det är det andra hemmet med en härlig familj. Ha tålamod, kämpa tillsammans och dessa dåliga saker kommer att passera. Vi vet vad vi gör och fortsätter att göra det. Sluta inte; nova omsorg hemtjänst"/ Ice
"Tusen Tack Stefan. Tack för allt ni gjort för mamma.
Er personal har varit fantastiska och gjort det möjligt att mamma fick vara hemma sina sista dagar och dö hemma. Och jag var med in i det sista. Jag är så tacksam att hon fick dö i mina armar"
/Anhörig
"Hej bästa Stefan. Jag beklagar det helvete du, Helena, Nina, Niclas och resten av Nova gänget fått genomlida de senaste dagarna efter det att den totalt snedvridna artikeln publicerades i Aftonbladet.
What a load of crap! Ville bara säga att under mina snart 5 år som anställd på Nova så har jag inte en enda gång tvivlat på att ni i ledningen alltid gör ert yttersta för att tillfredsställa våra kunders behov samt de anställdas så långt det är möjligt. Det gör mig så oerhört ledsen och förbannad att ni blivit felaktigt utpekade som dåliga chefer och företagare. Plus att vi andra som alltid gör vårt bästa för att leverera god omsorg till våra kära kunder får en stämpel som odugliga slarvpellar. Jag älskar er hela bunten och hoppas ni finner styrka att ta er igenom denna extremt tuffa period och resa er ännu starkare med hjälp av alla underbara medarbetare som orkar fortsätta kämpa i vått och torrt. Lots of love" Monica A
"Den bästa hemtjänsten"
/ Kund
"Hej Stefan, jag skrev det här brevet lördag dagen då jag märkte hur hårt media kan vara här i Sverige.
Jag tog också en skottid för att översätta det, för jag tror att det skulle bli enklare genom hård kritik mot nova Omsorg som helhet, för när jag hörde nova på tidningen kände jag mig fullständigt identifierad, vi har två alternativ, eller vi drar oss ner och slänger alla år som företaget har gjort med hårt arbete och tid har lagt på det, eller vi återföds som en fénix starkare och förenad som någonsin har Nova Omsorg varit mig chans att tro att en ny värld är bättre, jag flög från ett land där media helt kraschas och snedvrids till förmån för få som vill ha kontroll, så jag är öppen för att säga att jag kommer att försvara de som gav mig en ny chans, och du kan räkna med mig om det är nödvändigt att kämpa för nova. de goda kommer att vara öde att vinna, men vi har några få slag mellan det blir inte lätt, men vi kommer säkert att vinna!" / Isabel
"Har jobbat inom äldreomsorg sedan jag var 17 år till och från. Ni var utan tvekan det bästa företaget med hjärtat på rätt plats. Jag har svårt att tro att ni skulle raserat så här sedan jag slutade hos er. Kämpa på"/ fd anställd
"Gladys Björk. Helena lider med dig, du var den bästa chef jag haft då vi kämpade till tillsammans,
maken min har själv drabbats av journalister, som klippte ihop allt han sa en gång så vi känner med dig.
Många kramar Gladys"
"Tja ville bara påminna dig/er om hur tacksam jag är för att ni finns!
Ni har hjälpt min familj enormt mycket och ni har hjälpt till att förändra så många människors liv till det bättre! Jag förstår om det känns skit när något sånt här jävligt händer, och dom personerna som vill förstöra kommer tyvärr bara förstöra för sig själva...
Vi fortsätter sprida kärlek och positiva attityder! Jag vet att våra kunder och deras anhöriga är mer än nöjda, det får vi höra ofta!
Vi ses snart- KÄRLEK" / Tom
"Tack! Er personal har varit den allra bästa.
Jag är så glad att Cornelis fick er vård de sista åren. De har varit uppe hos mig efteråt Robert, Nina och Mylene. Ni är så underbara"
Ingrid Wermelin de Lange"
"Såg aftonbladet, olyckligt men det fixar ni.
Hälsningar från en nöjd kund"