Stora brister avslöjade – Stockholm säger upp hemtjänstbolag
Gamla som inte fått den hjälp de skulle ha. Lakan som inte bytts på flera månader. Stora brister i tidrapporteringen. Nu sparkar Stockholms stad ut ett av de privata bolag som skött hemtjänsten.
Ur Metro den 17 februari 2014
Det var efter flera anonyma klagomål våren 2013 som en oanmäld inspektion gjordes hos Enklare vardag, som utför hemtjänst åt 159 äldre i Stockholms stad, främst i Rinkeby-Kista samt på Östermalm och Södermalm.
Företaget har växt snabbt och gjort mångmiljonvinster på hemtjänstmarknaden de senaste åren. 2012 var rörelseresultatet 9,3 miljoner och marginalen drygt 24 procent, vilket är ovanligt högt för personalintensiva företag.
Men redovisningen är inte i klass med lönsamheten, enligt staden.
– Vi fick inte den dokumentation vi begärde, det fanns inga scheman och vi kunde inte se vilken hjälp de gamla fått. Det verkade som om de äldre inte fick de hemtjänsttimmar som staden betalt för. Det är väldigt allvarligt, säger Raili Karlsson, avdelningschef på kommunens äldreförvaltning.
En genomgång av tidrapporterna visade att flera anställda ska ha arbetat samtliga dagar i månaden –men deras lönespecifikationer innehöll inga uppgifter om OB-tillägg för helgarbete.
– Då kan man undra: Vem har varit hos de äldre? Vi kan inte se om de beställda timmarna har utförts eller inte.
En fördjupad granskning gjordes för åtta av de äldre, och det räckte för att upptäcka flera missförhållanden.
Stockholms stad har nu sagt upp avtalet med bolaget från den 22 juli. Kommunen har även polisanmält företaget, bland annat för bristande bokföring, men den utredningen har lagts ned.
Enklare vardag har, förutom Stockholm, även avtal med bland andra Nacka, Lidingö, Sundbyberg, Solna och Järfälla. Metro har varit i kontakt med företaget, som avböjer att kommentera kritiken.
Omkring 145 privata företag, utöver kommunala verksamheter, slåss i dag om hemtjänstmarknaden i Stockholms stad. Under de senaste åren har staden sagt upp eller hävt avtalen med flera utförare.
Joakim Larsson (M), äldreborgarråd i staden, ser uppsägningen av avtalet med Enklare Vardag som ”en naturlig del av kvalitetsuppföljningen”.
– Från stans sida har vi sett att de inte uppfyllt de krav som vi ställer, och det har också funnits uppgifter som behöver utredas vidare.
Joakim Larsson tror mycket på det nya system som staden nu inför för att skärpa kontrollen och se till att den hemtjänst man betalar för verkligen genomförs. Omsorgspersonalen ska via sin mobiltelefon logga in när de kommer till den äldre, och logga ut när de går därifrån. Uppgifterna ligger sedan till grund för den betalning utförarna får.
Systemet används skarpt i tre stadsdelar sedan den 1 februari, och ska införas etappvis i hela staden fram till sommaren.
• Brukaren A hade bara fått hjälp på morgonen – fast personen även skulle ha hjälp med lunch, middag och avklädning.
• B fick inte de hemtjänsttimmar på helgen som var beställda och fakturerade.
• C, som har lätt att falla, ska ha hjälp av två personer vid vissa moment, men bara en person utförde hjälpen.
• En anhörig upptäckte i juli 2013 att brukaren D inte fått rena lakan sedan april och att det var smutsigt i lägenheten.
Källa: BDO/Äldreförvaltningen Stockholms stad
http://www.metro.se/nyheter/stora-brister-avslojade-stockholm-sager-upp-hemtjanstbolag/EVHnbn!7A7ih8XFc6zMY/