Press

  • Kommentarer från anhöriga, kunder och medarbetare med anledning av Aftonbladets artikel 20190504 ”Hej Joachim Kerpner på Aftonbladet. Jag måste helt ta avstånd från det Du skrivit…Jag har varit kund hos Nova i c:a 1.5 år… Har dessförinnan haft otaliga hemtjänst företag som haft outbildad personal, personal som inte kan utföra sitt jobb, som inte kan svenska så man kan prata med dem och göra sig förstådd. Att vara ett hemtjänst företag i dagens Sverige där pengarna styr är inte det lättaste… Under min tid hos Nova har jag alltid blivit bemött med en omtanke och framförallt en vilja att se problemen och åtgärda dem… Vad som Du inte har beaktat är hur vården i Sverige ser ut idag. Sjukhusen är endast till för akuta insatser, det finns ingen eftervård eller stöd… Till det kan Du lägga biståndshandläggare som servar sparande utan mänskliga perspektiv. Jag har ibland blivit sämre av hemtjänsten då de inte kunnat laga mat som exempel bränt fiskpinnar som är råa inuti. Jag vet att Nova avskedade många efter sommaren då de inte skött sitt jobb. Jag skulle önska att få se ett mer nyanserat inslag från Dig. Som belyser med kunskap de olika delarna som skapar misär i hemlivet när man inte klarar sig själv. Utan Nova hade jag gått under i somras då jag var självmordsbenägen. Varken sjukvården eller biståndshandläggarna hjälpte mig…” / Kund ”Bästa Nova, vi vill bara säga, att vi inte känner igen den bild som förmedlas i Aftonbladet om Er. Ni gör ett jättebra jobb och vi uppskattar er oerhört mycket. Kram från Ann och Jennifer på Hammarby Sjöstads Husläkare. Oss får de gärna ringa.” – Tilläggas skall att vi gemensamt hjälper kunder tillsammans med distriktssköterskorna och de upplever inte någon misär hos de kunder som vi hjälps åt att ge omsorg. ”Hej Stefan! Är inlagd på Sös just nu och rätt matt efter veckor här. När det gäller påhoppet i Aftonbladet har jag faktiskt läst det. Finner det oseriöst, typiskt kvällsbladsjournalistik. Att en minister uttalar sig är förvånande, då de annars aldrig uttalar sig i enskilda ärenden. Tittade på er hemsida. Kanske skulle ni ta upp frågan där med er egen kommentar. Hänvisa till att ni har byggt upp en seriös och uppskattad verksamhet under 5 år. Att ni sedan under en sommarmånad 2018 hade rekryteringsproblem måste sättas i relation till dessa 5 år med idogt arbete och utökad kundkrets. Att ni fått nya kunder är ju helt beroende av att Nova får bra referenser. Och det får man ju inte om man inte är bra” / Kund. ”Hej jag blev anställd av nova i februari 2019. Sen har jag börjat har jag inte upplevt något av detta som nämnts i artikeln. Jag är en rak och ärlig människa. Jag har tidigare gjort anmälningar mot företag där vanvård funnits. Skulle de funnits på nova skulle även jag ha anmält det. Jag är utbildad undersköterska och utbildade min inte till de för att titta på när andra vanvårdar mina kunder. Så jag tvekar väldigt mycket på vad dem här två damerna säger skulle vara sant. Hoppas du/ni överväger att skriva en artikel från novas perspektiv också och inte bara går på vad 2 av 150+ anställda hos nova säger. Och nej, jag har inte blivit ombedd att skriva något till dig. Det har jag gjort på eget bevåg. Hoppas du får en fin kväll. Mvh Elina” ”Jag förstår att det är sjukt jobbigt för er. Jag trodde att journalister behövde gräva lite mer innan dom publicerade nåt sånt. Skriver man nåt sånt så måste man vara helt säker på att det stämmer. Vet inte vad mer jag kan göra än att beklaga att nån inkompetent ”människa” skriver nåt sånt utan att kolla fakta. Jag tycker att Helena Högquist Fd Andersson svarade väldigt bra och ödmjukt på anklagelserna. Att det får dom dimensionerna dom får är helt galet. Stå på er. Jag vet att ni är bra människor som vill väl.” / Josef ”Första dagen ja kom till Nova och hade intro så frågade Tomas hur det hade gått. Jag svarade att alla va jätte trevliga och goa. Det var dock en som stack ut och pratade skit till mig om kollegorna (min första dag) och det var hon. Blev så glad när jag fick höra att hon slutat” ”Konstigt egentligen att dom kan publicera en artikel så lättvindigt och på så lösa grunder. Dom har lyssnat på två XXXXX kärringar. Ingen mer undersökning om det stämmer. Så lite kan rasera så mycket. Undra om dom fattar vad dom ställt till med egentligen. Man får hoppas att dom allra flesta ändå fattar att Aftonbladet vinklar och vrider på allt” ”Sarah T Ali Vad är det för skit jag har läst den dag bok och på riktigt blev jag chockad. Hur kan man ljuga på det sätt Har jobbat med nova familj nästan i 2 år och har aldrig sett eller hört av kunder,anhöriga att vi är inte bra .Vi kämpar dagligt för att hjälpa våra äldre och även om våra chefer jobbar ute hos kunder Vi är alla bra på nova. Har jobbat på flera olika arbetsplats men när började hos nova kände jag mig att jag är på rätt plats” ”Elínborg Harpa Sæmundsdóttir. Jag var så förvånad att läsa den artikeln. Ändå vetande att det är vanligt att ondskan som väntar runt hörnet, hoppar fram och försöker a bryta ner det goda när den får chans. Den artikeln gör man arg och ledsen. Ännu argare a ledningen upplever hot och trakasserier som er helt oförlåtligt. Det finns alltid en sådan kraft i livet som försöker, Och jag vet, mina underbara chefer och kollegor att vi kommer a stå stolta över den stormen som nu går. Rak i ryggen på båten framåt tills vi landar på lugn sjö” ”Mitt andra hem, min andra familj. Mina bästa kollegor och chefer. Jag har varit med nu i 2 år och jag bara ÄLSKAR ER ALLA, det har jag sagt redan från början. Jag har det bästa Läs hela inlägget …