Vanliga frågor och svar

Frågor och svar kring hemtjänst från Nova Omsorg

Här har vi samlat vanliga frågor och svar om vår hemtjänst. Du hittar information om allt från hur du ansöker om hemtjänst till vad du kan få hjälp med och hur det går till att få en fast omsorgskontakt.

Tjänsteombud

  • Omvårdnads- och servicetjänster. Vi har erfarenhet av demensvård, palliativ omsorg, omsorg för personer med funktionshinder eller som drabbats av stroke eller liknande.

  • Vi träffas och kommer tillsammans fram till hur och när hjälpen ska utföras utifrån hur du vill ha det.

  • Alla medarbetare har fått en delegering från distriktssköterskan, (d.v.s. hemtjänstpersonalen övertar tillfälligt en arbetsuppgift som egentligen tillhör sjukvårdspersonal). Vi öppnar endast apoteks-doser eller förser kunden med de tabletter som är delade i dosett, vi vidrör aldrig medicinen.

  • Nova Omsorg har ett tätt samarbete med hemsjukvården och dokumenterar samt signerar vid varje tillfälle vi är behjälpliga med medicinering.

  • Vi på Nova Omsorg har en egen nattpatrull som servar våra egna kunder.

Organisation, personal och kompetens

  • Nova Omsorg är ett privatägt företag.

  • Ett bra bemötande är A och O hos oss. Om du inte känner det – klaga eller byt direkt!

  • Nova Omsorg bildades december 2012 och har varit godkänd som hemtjänstutförare inom Stockholm stad sedan juli i år 2013. Vi är ca 200 medarbetare fördelade på tre kontor, Kärrtorp och Hammarby Sjöstad och Hökarängen.

  • Svenska är vårt primära arbetsspråk. Samtliga våra medarbetare har goda kunskaper i det svenska språket. Men vi har även medarbetare som talar bl.a engelska, polska, spanska, finska, franska och arabiska.

  • På Nova Omsorg arbetar främst undersköterskor och vårdbiträden med många års erfarenhet.

  • Demens, psykiatri, palliativ vård och funktionsnedsättning.

Kontinuitet

  • Av en och samma person så långt det är möjligt. Antalet personer styrs av hur många besök per dag du har. Våra rutiner och våra medarbetares arbetssätt ska vara likavärdig och kännas så tryggt för dig att det är av mindre betydelse vem som kommer. Vi vet att många ofta trivs mer med någon särskild och vi ska försöka tillgodose detta så mycket vi kan.

  • Självklart. Det vi kommer överens om när vi tillsammans bestämmer tider och dagar är det som sedan gäller. Detta sammanställs sedan i en genomförandeplan vilken vi sedan arbetar efter.

  • I vårt schemaläggningssystem skriver vi fortlöpande in detaljerad information kring insatserna, så att vi ska kunna arbeta så självgående som möjligt, oavsett om det är din ordinarie personal som kommer eller om en vikarie fått hoppa in.

Trygghet & säkerhet

  • Ja. Alla våra medarbetare har ID bricka från Nova Omsorg.

  • Nycklar förvaras i ett kassaskåp. Personal kvitterar ut och signerar nycklarna de behöver inför varje arbetspass.

Kontaktperson och genomförandeplan

  • Alla kunder har en kontakperson som sörjer för dig och dina intressen lite extra; informerar kontoret om förändringar, har kontakt med anhöriga, hälso-och sjukvården mm.

  • Det är dina närstående som får styra hur mycket kontakt de vill ha, vi anpassar oss efter dina och deras önskemål.

  • Genomförandeplanen utformas tillsammans med en medarbetare från Nova Omsorg, med fördel din blivande kontaktperson. Den innehåller VILKA insatser som ska utföras, NÄR insatserna ska utföras och HUR. Genomförandeplanen innehåller också datum då genomförandeplanen gjorts, när den ska följas upp (2 ggr per år) samt underskrift av dig och Nova Omsorgs personal.

  • Alla detaljer registreras i schemaläggningssystemet och arbetas därefter dagligen då denna information finns i personalens arbetstelefon för varje besök. Detta system gör också att risken för att ett besök eller annat skulle missas minimeras.

Matlådor

  • Ja. Vi erbjuder matlådor. I dagsläget har vi samarbeten med två restauranger, Nytorpet i Kärrtorp samt Energikällan som vi anser hålla hög kvalitet och god service.

  • Nytorpets matlådor kostar 89kr/st och Energikällans kostar 69kr/st.

    (Observera att priset för Nova Omsorgs kunder är lägre än priset som anges på Nytorpets hemsida.)

Kvalitet och arbetsgivaransvar

  • Du kan som kund alltid få tillgång till hur vi arbetar med vårt ledningssystem, d.v.s. hur inget ska kunna falla mellan stolarna.

  • I vårt ledningssystem finns verktyg för utvärdering och kontroll. Det är byggt efter vår kunskap och erfarenhet från såväl bransch- som andra kvalitetskrävande verksamheter. Vi delar gärna med oss av hur vi arbetar tillsammans med Dig som vår kund.

  • Ja. Kontakta oss gärna för att ta del av våra kvalitetsutvärderingar. Kommunens egna ’brukarundersökningar’ finns på Stockholms stads hemsida

    Nova Omsorg AB erbjuder Dig också att prata med några av våra kunder om du vill ha personliga referenser.

  • Nova Omsorg tar med en mapp med viktiga telefonnummer, kopia av beställningen från kommunen, kopia på genomförandeplanen vi gjort tillsammans och där finns även en Klagomåls- och synpunktsblankett som du antingen kan fylla i och lämna till personal eller skicka in. Givetvis går det lika bra att ringa kontoret och ge feedback.

  • Nova Omsorg är medlemmar i Vårdföretagarna och Almega och har dessutom kollektivavtal via Kommunal. Detta borgar för att vi alltid gör rätt för oss och betalar konkurrenskraftiga löner samt ger våra medarbetare avtalsenliga pensionsavsättningar och försäkringar.

    Som företag vill vi vara attraktiva och vår ledstjärna i vår företagsvision bygger på att våra medarbetarna ska trivas hos oss.